Om Humlebien

Historiefortælling

Humlebien er et kommunalt dagtilbud i Svendborg og er en del af dagtilbuddet Sundbyøster.

Dagtilbuddet Sundbyøster består af 6 børnehuse i Svendborg by og Østre bydel.
Humlebien er et af Svendborg Kommunes største børnehuse. Omfang: 1.500 m2. - Humlebien blev indviet i februar 2016

Humlebien er DGNB certificeret som den første daginstitution i Danmark
DGNB er en bæredygtighedsordning som i Danmark er blevet valgt som den officielle bæredygtig-hedscertificering i Danmark.

Grunden er en spændende grund, med et udfordrende terræn, skrånende fra syd mod nord med et vandret plateau på den nordlige del af grunden. Grunden er beliggende i et eksisterende villaom-råde fra 50`erne. Tæt på skole og centrum.
I Humlebien er der tre børnehavestuer med hver ca. 23 børn og 3 personaler. To vuggestuer med hver 14 børn og 4 personaler. En stue med 8 børn, der har autisme og andre særlige behov og 5 personaler.

Vi har vores eget produktionskøkken, hvor kok og køkkenmedhjælper sørger for at økologi, pæda-gogik og økonomi er tæt forbunden. PT har vi bronze mærke i økologi.

Som ansat i Humlebien skal man kunne tage lederskab og følgeskab i en pædagogisk praksis, der tager udgangspunkt i skabelsen af forskellige lærings- og legemiljøer for gruppen af børn og det enkelte barn. Man skal være medskaber af en hverdag, hvor alle børn gives mulighed for læring, trivsel, udvikling og dannelse.

Leg på pladsen