Om Kobberbækken

Legepladsen

Kobberbækken er et glædesfyldt børnehus, der ligger i et naturskønt område op til skov og bæk. Kobberbækken summer af omsorgsfulde voksne, fællesskaber, leg, venskaber og pædagogiske aktiviteter.
Vi er et integreret børnehus, som har et børnehavehus med tre stuer, og et vuggestuehus med tre stuer. Imellem de to huse har vi en stor legeplads, hvor de voksne understøtter alverdens legemuligheder og sanseoplevelser. Hver sommer får børnene meget tykke kinder, da de fyldes med ribs, solbær og kirsebær samt æbler fra vores egen legeplads.
Den største betydning for barnet trivsel, udvikling, læring og dannelse er forældrene, der er primære omsorgspersoner for barnet. Vi vægter et godt forældresamarbejde.
Vi tilrettelægger vores pædagogiske arbejde efter børnegruppens behov og sammensætning. Gennem en tryg tilknytning til de voksne i vuggestuen/børnehaven, arbejder vi bevidst med, at støtte barnets tro på egne evner. Det er vigtigt, at alle børn føler sig forstået og set.
Vi er særlig opmærksomme på barnets emotionelle udvikling. Det handler om at lære sine følelser at kende og håndtere dem, og om at udvikle evnen til at mærke, tåle og udtrykke både negative og positive følelser. At kunne genkende og skelne mellem forskellige følelser, både hos sig selv og andre, er selve grundlaget for at kunne være sammen med andre. Her er børnefællesskaber en fantastisk læringsarena. Børnene får gode erfaringer berigende fællesskaber og gode erfaringer, når de voksne støtter børnene i konflikthåndtering.
Vi inddrager børnene i hverdagssituationer, og skaber så mange glædesfylde øjeblikke som muligt. Både skiftningen, spisesituationer og garderobe situationer er en oplagt mulighed for, både at guide barnet til selvhjulpenhed, være i nærværende dialog med barnet, og for at skabe glædesfyldte øjeblikke.

Børn i træ

Vores tilgang er faglig empatisk, nysgerrig, autentisk, anerkendende og nærværende. Gennem en forudsigelig hverdag skaber vi rammerne for gode læringsmiljøer med fokus på relationer og leg. Omsorgsfuldt stiller vi krav til børnene inden for nærmeste udviklingszone. På den måde oplever børnene at mestre.